به گزارش مشرق، نیمههای فروردین ماه سال گذشته هواپیمایی آسمان از توافق با کمپانی آمریکایی بوئینگ برای خرید 60 فروند هواپیمای مسافری 737 مکس خبر داد. بر اساس قراردادی که حدود دو ماه بعد (خرداد 96) بین دو طرف امضا شد قرار بر این بود تا این هواپیماها از سال 2022 تا 2024 بهتدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل شود. مقامات مسئول ایرانی همان زمان اعلام کرده بودند که 95 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای این خرید 3میلیارد دلاری از طریق فاینانس بوئینگ و 5 درصد مابقی نیز با استفاده از افزایش سرمایه هواپیمایی آسمان تأمین خواهد شد.
گرچه تأمین مالی این خرید از سوی آمریکاییها تقریباً شبیه یک شوخی بود، مانع بزرگتر برای عملیاتی شدن این قرارداد صدور مجوزهای اوفک از سوی وزارت خزانهداری آمریکا بود. چند روز پس از امضای قرارداد با بوئینگ سخنگوی وقت هواپیمایی آسمان دراینباره گفته بود: صدور مجوز اوفک برای بوئینگهای آسمان از یک ماه آینده آغاز میشود.
مصطفوی بیان کرد: بر اساس قراردادی که دیروز (30 خرداد) امضا شد 30 فروند هواپیمای 737 مکس از سال 2022 میلادی تا 2024 میلادی تحویل هواپیمایی آسمان میشود و پس از تحویل سری اول 30فروندی نوبت به سری دوم 30 فروند هواپیما میرسد.
بیشتر بخوانید:
وی با اعلام اینکه مراحل صدور مجوز اوفک برای فروش این هواپیماها یک ماه پس از امضای قرارداد آغاز میشود ابراز امیدواری کرد مانند هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این مجوزها در موعد مقرر نیز برای آسمان صادر شود.
وی با یادآوری اینکه 87 شرکت هواپیمایی دنیا سفارش خرید 3700 فروند از این مدل هواپیما را به بوئینگ دادهاند، تأکید کرد: با ورود هر کدام از این 737ها هزار شغل بهصورت مستقیم و غیرمستقیم و در مجموع 60 هزار شغل در کشور ایجاد میشود. شرکت بوئینگ 95 درصد منابع مالی مورد نیاز را از طریق فاینانس تأمین میکند و تأمین 5 درصد بقیه نیز بهعهده هواپیمایی آسمان است.
*وعده 2ماهه برای صدور مجوز
حدود هفت ماه بعد از این اظهارات و در زمانی که سخنگوی هواپیمایی آسمان بازنشسته شده بود، معاون برنامهریزی آسمان با اذعان به تأخیر آمریکاییها در صدور مجوز اوفک گفته بود: امیدواریم وزارت خزانهداری آمریکا تا دو ماه آینده (اسفند 96) مجوزهای اوفک را صادر کند.
محمد گرجی با ابراز اینکه "در انتظار صدور مجوز اوفک برای قرارداد خرید 30+30 فروند هواپیمای بوئینگ هستیم"، اظهار کرد: صدور مجوز اوفک برای هواپیماهای بوئینگ طولانی شده است، قرارداد آسمان در زمان روی کار آمدن ترامپ امضا شد، امیدواریم مجوزهای اوفک تا دو ماه آینده صادر شود.
وی با بیان اینکه شرکت بوئینگ بهطور مرتب از طریق وکلایی که دارد این موضوع را پیگیری میکند، تصریح کرد: 95 درصد قرارداد از طریق کمپانی بوئینگ تأمین فاینانس میشود و 5 درصد مابقی را باید ما پرداخت کنیم. امیدواریم برای 95 درصد فاینانس خرید هواپیماها دولت حمایت کرده و اظهارنامه دولتی را بهموقع برای بخشی که قبل از تحویل هواپیماست، صادر شود.
معاون برنامهریزی و توسعه ناوگان هواپیمایی آسمان اظهار کرد: با توجه به بُرد پروازی، این هواپیماها بهراحتی میتوانند تا قلب اروپا و آسیای خاور دور سرویسدهی داشته باشند. در صورتی که این هواپیماها به ناوگان آسمان افزوده شود این توانایی را داریم تا در حوزه ارتباط شهرهای کوچ با شهرهای اروپایی و آسیایی را برقرار کنیم.
بیشتر بخوانید:
خرید ۴۰ فروند سوخو سوپرجت توسط ایرلاینهای ایرانی
گرجی با یادآوری اینکه آسمان بزرگترین شبکه پروازی داخل کشور را در اختیار دارد، گفت: با ورود این هواپیماها بهدنبال برقراری پرواز خارجی به کشورهای اروپای شرقی و آلمان هستیم. البته این هواپیماها تا انگلیس هم میتوانند پرواز کنند. بوئینگ 737 مکس هم برای مقاصد داخلی مقرون به صرفه است و هم اینکه مناسب پروازهای منطقهای و اروپایی (5 ساعت پرواز) است.
وی با ابراز اینکه "شرایط 30 فروند دوم مانند 30 فروند اول است و نیازی به قرارداد جدید نخواهیم داشت"، در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص نحوه تأمین 5 درصد فاینانس، افزود: این میزان فاینانس بهعنوان افزایش سرمایه از طریق سهامداران و هواپیمایی آسمان تأمین میشود و 95 درصد بقیه هم از طریق سرمایهگذاران داخلی و خارجی تأمین میشود.
وی با تأکید بر اینکه 75 درصد اصل معامله (بالانس فاینانس) توسط بوئینگ انجام میشود"، گفت: بر این اساس بوئینگ منابع مالی را برای خرید هواپیما معرفی کرده و بهعنوان وثیقه نیز هواپیما را به تأمین کنندگان میدهد. فاینانس 75درصدی از قوانین و فرمولهای جهانی تبعیت میکند.
حدود یک سال از امضای قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ میگذرد و بهنظر میرسد کارشکنیهای ترامپ رئیسجمهوری آمریکا باعث شده تا مدیران و مقامات تصمیمگیر هواپیمایی آسمان بهفکر تأمین نیازهای خود از طریق سایر سازندگان افتادهاند. بمباردیر کانادا و امبرائر برزیل کمپانیهایی هستند که هواپیمایی با قیمت حدود 40 تا 50 میلیون دلار و ظرفیت حدود 100نفری دارند.
شرکت بمباردیر و امبرائر بهترتیب مدلهایی با نام CRJ1000 و E2 با قیمت حدود 46 و 47 میلیون دلار تولید میکنند که گزینههای مناسبی برای ایرلاینهای ایرانی بهنظر میرسید. اما با توجه به سهم تجهیزات و قطعات آمریکایی در این هواپیماها، وزارت خزانهداری این کشور بایستی مجوزهای لازم را برای فروش هواپیما به ایرلاینهای ایرانی صادر کند، یعنی همان داستانی که قرار بود برای هواپیماهای بوئینگ روی دهد.
هواپیمایی آسمان دو روز پیش از امضای تفاهمنامه با شرکت سوخوی روسیه برای خرید 20 فروند هواپیمای جت سوخو 100 خبر داد. احتمالاً ناامیدی از صدور مجوز افک از سوی آمریکاییها و عدم نیاز سوخو به صدور این مجوز باعث شده تا شرکت هواپیمایی آسمان عطای هواپیماهای بوئینگ را به لقای آنها ببخشد.
بهمن ماه سال گذشته با تلاشهای یکی از مسئولان نهاد ریاستجمهوری شرکت سوخو یکی از هواپیماهای خود را در آشیانه آسمان برای ایرلاینهای ایرانی بهنمایش گذاشت. استقبال سرد از این "شو" این گمانه را بهوجود آورد که تیر روسها برای فروش سوخو 100 به شرکتهای هواپیمایی داخلی به سنگ خورده است؛ اما همانگونه که اشاره شد بدعهدی قابل پیشبینی یانکیها باعث چرخش ایرلاینها از "غرب" بهسمت "شرق" شده است. باید دید اقوام نزدیک توپولفها چه رزومهای از خود در حملونقل هوایی ایران بهجای خواهند گذاشت.